Συμβουλές για να μάθει το παιδί να μιλά και να επικοινωνεί σωστά

από | Διαταραχές λόγου / ομιλίας, Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία

Τα μωρά έχουν ένα έμφυτο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη φωνή και μια φυσική τάση να ακούν και να επικεντρώνονται όταν κάποιος μιλάει.

Βασιζόμενοι στα παραπάνω μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας στην εξέλιξη της ομιλίας του.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να μάθει να μιλά;

  • Μιλάτε όσο πιο συχνά μπορείτε με το παιδί σας. Προσπαθήστε να κάνετε μερικές από αυτές τις συζητήσεις μόνο ανάμεσα σε εσάς κι αυτό. Κοιτάξτε το, ενώ μιλάτε. Αφήστε το να δει το πρόσωπό σας, την έκφραση σας και τις χειρονομίες σας.
  • Αφήστε το παιδί σας να καταλάβει τι εννοείτε με κινήσεις που ταιριάζουν με αυτό που λέτε( πχ όταν το ντύνεται περιγράψτε τι κάνετε, τώρα βάζουμε το παντελονάκι, τώρα φοράμε τα παπουτσάκια μας).
  • Αφήστε το παιδί σας να δει τι αισθάνεστε με τις εκφράσεις του προσώπου σας και παράλληλα εξηγείστε του με απλές φράσεις(πχ πείτε του πόσο καλό παιδί είναι και χαμογελάστε ή μαλώστε το για κάτι που κάνει έχοντας αυστηρή έκφραση).
  • Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει συνολικά την επικοινωνία σας. Δεν έχει σημασία κατά πόσον αυτό κατανοεί ακριβώς τα λόγια σας ή όχι. Εάν μαγειρεύετε κάτι, βάλτε πιάτα στο τραπέζι και στη συνέχεια πείτε του «Ήρθε η ώρα του γεύματος τώρα». Θα καταλάβει ότι το γεύμα του είναι έτοιμο και θα έρθει στο καρεκλάκι του. Ίσως δεν καταλάβει τις λέξεις «ώρα του μεσημεριανού » σημασία έχει να καταλάβει το νόημα. Τα παιδιά μαθαίνουν τις έννοιες των λέξεων μέσα από την κατανόηση τους.
  • Το παιδί σας μπορεί να μάθει νέες λέξεις και να τις χρησιμοποιεί σωστά, αλλά μπορεί να μην καταλαβαίνει τις αφηρημένες έννοιες που περιγράφουν αυτές οι λέξεις. Δεν μπορεί να καταλάβει ίσως την έννοια της υπόσχεσης, για παράδειγμα. Ωστόσο, μπορεί να χρησιμοποιήσει  τη λέξη. Αν του προσφέρουμε πέντε λεπτά περισσότερο παιχνίδι, αν υποσχεθεί να έρθει κατευθείαν στο κρεβάτι μετά, θα πει σου δίνω υπόσχεση.  Ωστόσο, η λέξη δεν είναι παρά μια συμφωνία. Μετά από αυτά τα πέντε λεπτά, θέλει ακόμη πέντε. Δεν μπορεί να καταλάβει τη μομφή στη φωνή σας, καθώς λέτε, «αλλά μου υποσχέθηκες.» Σιγά σιγά μέσα από την επανάληψη γίνεται η κατανόηση όλου του φάσματος της γλώσσας.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να επικοινωνεί;

  • Βοηθήστε το παιδί σας να συνειδητοποιήσει ότι όλοι μιλούν γιατί υπάρχει ανάγκη για επικοινωνία. Εάν μιλάτε με τον εαυτό σας χωρίς να περιμένετε για μια απάντηση, ή αν δεν κάνετε τον κόπο να απαντήσετε όταν κάποιος μιλά σε σας, είναι βέβαιο ότι το παιδί θα αισθανθεί ότι τα λόγια είναι απλά ήχοι χωρίς νόημα. Γι αυτό κάντε διάλογο, όχι μονόλογο.
  • Αν κάποιος μιλάει στην τηλεόραση προσπαθήστε με απλά λόγια να εξηγήσετε στο παιδί τι περίπου λέει.
  • Παίξτε διαφόρους ρόλους μαζί με το παιδί σας, η ομιλία κάθε παιδιού προάγεται σημαντικά μέσα από το παιχνίδι.
  • Μεγάλο ρόλο επίσης στην διαμόρφωση της ομιλίας έχουν και τα ακούσματα που έχει το κάθε παιδί. Φροντίστε από πολύ μικρή ηλικία να του διαβάζεται παραμύθια και να του διηγείστε απλές ιστορίες που θα μπορεί να κατανοεί.
Ειρήνη Μίκροβα

Ειρήνη Μίκροβα

Λογοθεραπεύτρια

Με σεβασμό στον καθένα και αφοσίωση στην αγάπη και την υποστήριξη των παιδιών, δημιουργήσαμε ένα κέντρο ειδικών θεραπειών. Η αρχή αυτή πραγματοποιήθηκε με συναισθηματική αφοσίωση και πίστη στη δύναμη της αγάπης για τα παιδιά. Στο ταξίδι μας, η θεραπευτική μας ομάδα συμπεριλαμβάνει λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς, προσφέροντας στα παιδιά μας την απαραίτητη προσοχή και αναγνώριση των αναγκών τους.

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Σας άρεσε το άρθρο μας; Εδώ θα βρείτε κι άλλα της ίδιας κατηγορίας

Καθυστέρηση λόγου και γλώσσας

Καθυστέρηση λόγου και γλώσσας

Η ηλικία κατά την οποία τα παιδιά κατακτούν τη γλώσσα και αρχίζουν να μιλούν μπορεί να ποικίλλει. Τα παιδιά προοδεύουν με διαφορετικούς ρυθμούς και δεν είναι πάντα εύκολο να προσδιορίσουν οι γονείς εάν το παιδί τους χρειάζεται επαγγελματική βοήθεια.

Θέματα που απασχολούν τους γονείς

Θέματα που απασχολούν τους γονείς

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι γονείς συχνά ανησυχούν για την προσαρμογή του παιδιού τους στο σχολικό περιβάλλον μετά την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών.

Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή είναι μια διαταραχή που παρεμβαίνει στην ανάπτυξη της γλώσσας ακόμη και σε παιδιά με άριστη ακοή. Μπορεί να επηρεάσει ακόμη και παιδιά που δεν εκδηλώνουν καμία δυσκολία στην ομιλία, τη γραφή , την ανάγνωση ή την ακοή.

Τί είναι ο τραυλισμός; 

Τί είναι ο τραυλισμός; 

Ο τραυλισμός ορίζεται ως μια διαταραχή λόγου που επηρεάζει τη ροή ομιλίας κατά την οποία παρουσιάζονται ακούσιες επαναλήψεις, παρατάσεις ήχων, συλλαβών, λέξεων ή φράσεων καθώς και ακούσιες σιωπηλές παύσεις.

Αυτισμός και σχολικός εκφοβισμός ή bullying

Αυτισμός και σχολικός εκφοβισμός ή bullying

Ο αντίκτυπος του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι βαθύς και εξουθενωτικός για το παιδί γι’ αυτό οι γονείς και οι δάσκαλοι πρέπει να παραμένουν σε εγρήγορση και να παρεμβαίνουν αν πιστεύουν πως το παιδί τους ή κάποιο άλλο παιδί στο σχολείο έχει πέσει θύμα εκφοβιστικής συμπεριφοράς. 

Asperger και μελέτη στο σπίτι – Στρατηγικές Διαχείρισης

Asperger και μελέτη στο σπίτι – Στρατηγικές Διαχείρισης

Μία κύρια πηγή άγχους για τα παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, τις οικογένειές τους και τους δασκάλους τους, είναι η ικανοποιητική ολοκλήρωση της μελέτης στο σπίτι. Γιατί αυτά τα παιδιά να παρουσιάζουν…